KĄCIK LOGOPEDY

/images?q=tbn:ANd9GcQBMPnMM_znrmNw-c0--6oOAVt7KEMyyRU1dJQvJ_g-W_Yp6zLSNQ



Zachęcam rodziców do wykonywania ćwiczeń ze swoimi pociechami w domu, najlepiej 10 minut dziennie. Oto kilka przykładowych zabaw i ćwiczeń logopedycznych:

- Naśladuj warkot silnika motocyklowego na różnych wysokościach dźwięku.
Najpierw używaj jedynie warg, potem języka, na koniec warg i języka. Warto
parsknąć!
- Kilkakrotnie jak najgłośniej przeciągle cmoknij.
- Kilka razy szeroko otwórz i zamknij usta, układając je w pozycji
poszczególnych samogłosek - "a", "o", "u", "e", "i", "y", tym razem rób to
głośno.
- Głośno i wyraźnie wypowiadaj połączenia:
"abba, obbo, ubbu, ebbe, ibbi, ybby";
"assa, osso, ussu, esse, issi, yssy".


- W różnym tempie powiedz:
"brim, bram, bram, bram, brom";
"trim, tram, tram, tram, trom";
"krim, kram, kram, kram, krom" itd.

Smaczna gimnastyka buzi i języka:
Chrupiąca gimnastyka:
Ćwiczymy: pionizację języka oraz czubek
języka.
Potrzebujemy: talerzyk, ryż preparowany
(lub płatki śniadaniowe/ kawałki
andruta/małe rodzynki).
Na plastikowym talerzyku rozsypujemy
ryż preparowany. Dziecko kładzie
produkt na czubku języka. Prosimy je, by
przemieszczało język z produktem
w kierunku górnej i dolnej wargi oraz
kącików ust.
Ważne: usta są rozchylone, język nie
dotyka warg ani zębów, żuchwa jest
nieruchoma, nie porusza się wraz
z językiem.
Owocowe paluszki
Ćwiczymy: pionizację języka, mięsień
okrężny warg, uwrażliwiamy
podniebienie i grzbiet języka.
Potrzebujemy: maliny(lub inne owoce),
talerzyk.
Prosimy dziecko, by nałożyło maliny na
palce dowolnej reki, a następnie każdą
ściągnęło czubkiem języka, zmiażdżyło,
przyciskając do podniebienia, pogryzło
i połknęło. W drugiej wersji ćwiczenia
prosimy, by dziecko ściągnęło owoc
wargami i wykonało dalsze kroki jak
powyżej.
Ważne: pamiętaj o dokładnym umyciu
rąk, nie korzystaj z takiego sposobu
w codziennym jedzeniu, wykorzystujemy
go jedynie jako ćwiczenie.
Burza w szklance wody
Ćwiczymy: mięśnie pierścienia
zwierającego gardło, warg i policzków.
Potrzebujemy: gęsty napój(przecier,
rozwodniony kisiel lub budyń), kubek i
słomkę.
Prosimy dziecko, by wypiło gęsty napój
przez słomkę. W drugiej wersji dziecko
robi bąbelki w napoju, dmuchając przez
słomkę.
Ważne: przed ćwiczeniem wydmuchaj
nos, słomka powinna być trzymana przez
wargi, nie przez zęby, musi być
umiejscowiona pośrodku warg.
Logopedyczny lizak
Ćwiczymy: ruchomość, napinanie
i rozluźnianie języka, czubek języka.
Potrzebujemy łyżeczkę, miód/dżem/
krem do smarowania.
Przygotowujemy ulubione smarowidło
dziecka i nakładamy na łyżeczkę.
Prosimy, by otworzyło buzię i czubkiem
języka zlizało smakołyk ze szpatułki.
Ważne: żuchwa jest nieruchoma, nie
rusza się razem z językiem.
Źródło: E. Borsuk-Sorota, A. Kruszewska, Smaczne zabawy buzi i
języka - Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego dla dzieci, Harmonia,
2014.

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
1. Parsknięcie (naśladowanie konia) - wykonuj je przy zamkniętych wargach i
lekko zaciśniętych zębach. To najlepszy rozluźniający aparat mowy przerywnik,
więc parsknij sobie po każdej serii ćwiczeń.
2. Kilka razy szeroko otwórz i zamknij usta, układając je w pozycji
poszczególnych samogłosek (najlepiej w kolejności "a", "o", "u", "e", "i", "y".
Na razie rób to bezdźwięcznie. Pamiętaj o parsknięciu.
3. Lekko otwórz usta, dolną szczęką zataczaj w poziomie jak najrówniejsze koła
10 razy w jedną i 10 w drugą stronę (powinieneś wyglądać jak krową
przeżuwająca trawę).
4. Podobne okręgi tym razem zataczaj w pionie.
5. Wysuwaj szczękę na przemian daleko do przodu i do tyłu.
6. Zaciśnij zęby, układaj usta na przemian w szeroki uśmiech i wąziutki
dziubek.
7. Zaciśnij zęby, ustami stulonymi w dziubek staraj się dotknąć na przemian
ucha lewego i prawego.

Ćwiczenia języka
1. Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi
zębami, nazywając je "zaczarowanym miejscem", "parkingiem" itp..
w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy
mamy zamkniętą buzię;
2. Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek,
pastylek pudrowych, (z wgłębieniem w środku) itp.;
3. Zlizywanie nutelli itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach;
4. Język malarzem – dzieci naśladują malarza, który pędzlem maluje
obrazy. Język to pędzel. Dzieci czubkiem języka naśladują
malowanie różnych wzorów: kropek, kółek, linii, kwadratów, trójkątów. Za każdym razem moczą
pędzel w farbie (dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego,
malują wzór, płuczą pędzel (oblizywanie językiem dolnych dziąseł
od wewnętrznej strony);
5. Karuzela - dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także.
Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w
lewą stronę;
6. Słoń - ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy
potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z
prawej i lewej strony;
7. Wahadełko – kierowanie czubka języka w kąciki ust;
8. Masaż języka –wysuwanie i cofanie języka przez lekko zwart zęby;
9. Naśladowanie różnych zwierząt:
- ”krokodyl” – szerokie otwieranie buzi, wysuwanie żuchwy do
przodu, naśladowanie „kłapania paszczą „krowa” – naśladowanie
przeżuwania trawy,
- „zły pies” – zagryzanie górnymi siekaczami dolnej wargi,
udawanie warczenia psa,
- „wyjący pies” – naśladowanie wycia psa do księżyca (a-u, a-u),
- „konik” – kląskanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy,
- „kameleon” – jak najdłuższe wysuwanie języka i chowanie go do
buzi,
- „żabki” – robienie z buzi dużego balonu, naciskanie lekko
paluszkami na policzki, stopniowe wypuszczanie powietrza,
- „króliczek” – próby utrzymywania kredki między górną wargą a
nosem.

Ćwiczenia warg
1. Chcemy pocałować mamę, ale ona jest daleko – posyłamy całuski;
2. Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia
bawimy się w baloniki, które "pękają" przekłute palcami);
3. Zmęczony konik - parskanie wargami;
4. Kto silniejszy? - napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby
siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy
ciągnie w swoją stronę. Uwaga - dajmy dziecku szansę wygrania
zawodów;
5. Świnka - wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki;
6. Wąsy - wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, położenie na górnej
wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania;
7. Drzwi do domu - buzia to domek krasnoludka, a wargi to drzwi do
domku. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają;
8. Straż pożarna - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o, i u, a u




MOWA DZIECKA

WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW



Słuch w procesie przyswajania mowy ma największe znaczenie
Rodzicu, obserwuj czy dziecko reaguje na dźwięki, ponieważ prawidłowy słuch jest warunkiem rozwoju mowy.

Oddech
Rodzicu, zwróć uwagę, czy dziecko podczas snu oddycha przez nos. Nieprawidłowy tor oddychania, tj. oddychanie przez usta może być skutkiem powiększonego migdałka czy obniżonego napięcia mięśniowego, co z kolei wpływa na nieprawidłowy rozwój mowy.

Język nianiek
Rodzicu, zwracając się do dziecka unikaj spieszczeń i przesadnych zdrobnień. Dziecku należy dostarczać prawidłowego wzorca wymowy.

Rozmowa z dzieckiem w „cztery oczy”
Rodzicu, mimika jest uniwersalnym sposobem komunikowania się dziecka ze światem. Mówiąc do dziecka zwracaj uwagę, aby widziało twoją twarz, ponieważ będzie miało wtedy świadomość i okazję do obserwowania ruchu ust.

Rodzicu, pamiętaj, że dziecko naśladuje wzorzec mowy i wymowy najbliższych, dlatego jeśli posiadasz wadę wymowy, pracuj nad nią i ją koryguj.

Smoczek – uspokajacz
Rodzicu, nie podawaj dziecku smoczka! Uważaj, by nie ssało palca! Następstwem tego mogą być wady zgryzu, a w konsekwencji wady wymowy.

Masaż twarzy
Rodzicu, możesz wpłynąć na prawidłowy rozwój narządów mowy dziecka, regularnie wykonując delikatny masaż twarzy, tj. policzków, warg i żuchwy. Przed rozpoczęciem masażu natłuść ręce oliwką, połóż lub posadź dziecko w wygodnej pozycji. Masaż wykonuj palcami bardzo delikatnie, stopniowo zwiększając jego natężenie poprzez głaskanie, ugniatanie palcami oraz delikatne oklepywanie opuszkami palców.

Nauka poprzez zabawę
Rodzicu, śpiewaj dziecku piosenki, wyliczanki, ucz wierszyków, baw się z dzieckiem, angażując zmysły: wzroku, słuchu i dotyku.

Rodzicu, opowiadaj dziecku bajki, czytaj książki i wiersze, w ten sposób rozwiniesz jego wyobraźnię, rozbudzisz ciekawość poznawczą, a także usprawnisz uwagę, koncentrację i pamięć.

Komunikacja z dzieckiem
Rodzicu, odpowiadaj na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco, sam także zadawaj pytania. W ten sposób wzbogacisz słownictwo dziecka, a także nauczysz je właściwego posługiwania się rytmem, melodią, akcentem, które mają wpływ na rozumienie wypowiedzi.

Rodzic uważnym słuchaczem
Rodzicu, nie przerywaj dziecku i unikaj kończenia zdań. Dyskretnie poprawiaj błędy mowy i wymowy, nie ośmieszaj, nie krytykuj, nie naśladuj sposobu mowy dziecka. Rozmowa z rodzicem powinna być dla dziecka przyjemnością.

Aktywność fizyczna dziecka
Rodzicu, rozwijaj aktywność fizyczną dziecka, która wpływa na funkcjonowanie mózgu, zdolności poznawcze i intelektualne, a co za tym idzie na kształtowanie się umiejętności mowy. Zachęcaj dziecko do zabaw ruchowych angażujących mięśnie całego ciała, a także rozwijających sprawność dłoni i palców, tj. pływanie, jazda na rowerze, malowanie palcami, zabawy klockami, nawlekanie koralików, itp.

Źródło: „Krok po kroku. Jak rozwijać mowę dziecka.” K. Szłapa, I. Tomasik, S. Wrzesiński

ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA

/images?q=tbn:ANd9GcQ8XwJ9nSAS99-RgOGroB9IDQjNQaQ8TG5ymsIQVODI24RigLho7Q

Sprawność aparatu artykulacyjnego jest bardzo ważna dla wyrazistości naszych wypowiedzi. Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Poniżej przedstawiam zestaw ćwiczeń oddechowych oraz aparatu artykulacyjnego, które mogą Państwo wykonywać z dziećmi w domu. Ćwiczenia te nie muszą być nudne i żmudne, ale mogą stać się okazją do wspólnej zabawy rodziców z dziećmi. Bardzo ważne jest, aby z dzieckiem ćwiczyć systematycznie, codziennie po kilka minut dostosowując liczbę ćwiczeń, ich powtórzeń do możliwości danego dziecka. Jednakże staramy się robić po 10 powtórzeń na każde ćwiczenie.

Ćwiczenia oddechowe

- oddychanie – wdech nosem, wydech ustami,
- ziewanie przy szeroko otwartych ustach,
- picie przez słomkę – wciąganie powietrza przez mocno ściągnięte wargi,
- dmuchanie z różnym natężeniem na paski papieru, wiatraczek, chorągiewkę, piórko, watkę,
- wydmuchiwanie baniek mydlanych,
- dmuchanie na piórko, aby uniosło się w powietrze,
- przedmuchiwanie lekkiej piłeczki do osoby siedzącej naprzeciwko,
- nadmuchiwanie balonów.

Ćwiczenia warg

- rozciąganie warg w szerokim uśmiechu,
- wciąganie policzków do jamy ustnej i tworzenie zajęczego pyszczka,
- mlaskanie wargami,
- zdziwiona mina – wargi zaokrąglone,
- ściąganie warg w ryjek,
- przy zwartych szczękach i wargach odciąganie na przemian kącików ust na boki,
- cmokanie ściągniętymi w ryjek wargami (buziaki),
- naśladowanie żucia z zamkniętymi ustami,
- parskanie wargami.

Ćwiczenia języka

- oblizywanie warg czubkiem języka przy otwartych ustach,
- kierowanie języka raz w prawy, raz w lewy kącik warg przy otwartych ustach,
- szybkie odbijanie czubka języka o górne zęby przy otwartych ustach,
- dotykanie czubkiem języka raz górnych, raz dolnych zębów przy otwartych ustach,
- wysuwanie naprężonego, prostego języka przy otwartych ustach,
- odbijanie języka o podniebienie przy otwartych ustach – naśladowanie stukotu końskich kopyt,
- oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów przy zamkniętych ustach,
- liczenie zębów czubkiem języka – dotykanie językiem każdego zęba z osobna,
- wykładanie języka na brodę i zakładanie języka na górną wargę,
- uniesienie języka do góry i przesuwanie nim wzdłuż podniebienia – „malowanie sufitu”,
- wypychanie językiem policzków.

Pamiętajmy, iż nie każde ćwiczenie uda się wykonać dziecku za pierwszym razem. Język to mięsień, który aby był sprawny, giętki i elastyczny musi ćwiczyć. Tylko konsekwencja i systematyczność pozwoli uzyskać pożądany efekt. Bo trening czyni mistrza!

Przedszkolowo.pl logo